Aplikasi di Google Play ataupun App Store
Soalan : Apakah kesan gabungan ini kepada penumpang ?
Jawapan : Tiada perubahan akan berlaku buat masa ini dan aplikasi anda akan berfungsi seperti biasa. Dengan pengabungan platform Uber dan Grab, anda boleh menjangka untuk mendapat perkhidmatan yang lebih baik dengan lebih ramai pemandu dan pilihan kenderaan dalam satu aplikasi.
Soalan : Adakah saya masih boleh menggunakan aplikasi Uber ?
Jawapan : Perkhidmatan Uber boleh digunakan di Asia Tenggara selama dua minggu sahaja sehingga 8 April sementara kami memindahkan pemandu Uber ke platform Grab. Penumpang Uber boleh muat turun dan menggunakan aplikasi Grab pada bila-bila masa untuk menempah perjalanan anda di Asia Tenggara.
Soalan : Bagaimana untuk saya mula menggunakan aplikasi Grab?
Jawapan : Muat turun aplikasi Grab dari Google Play ataupun App Store, daftar akaun anda dengan kami dan anda sudah bersedia untuk menggunakan perkhidmatan Grab. Untuk penumpang baru di Grab, selamat datang ! . Panduan tentang cara-cara menggunakan aplikasi Grab, untuk menempah perjalanan dan menggunakan GrabPay atau GrabRewards dan lain-lain, ada terdapat di dalam aplikasi.
Gabungan Grab dan Uber
Soalan : Apakah perbezaan di antara aplikasi Grab dan Uber?
Jawapan : Paling penting sekali adalah kedua-dua aplikasi mempunyai fungsi yang sama - untuk anda tempah perjalanan dengan memilih jenis kenderaan yang diingini, sama ada kereta mahupun teksi. Grab memberi lebih lagi manfaat, dimana dengan GrabRewards anda boleh menikmati lebih nilai dengan setiap perjalanan. Naik, Kumpul poin dan tebus serta merta untuk ganjaran seperti baucar kopi, tiket wayang dan banyak lagi. Anda juga boleh tebus poin GrabRewards dan dapatkan diskaun untuk perjalanan seterusnya.
Soalan : Adakah ada perubahan kepada tambang?
Jawapan: Tidak. Untuk perjalanan yang menggunakan harga tambang dinamik, seperti GrabCar dan JustGrab, tambang akan dikira seperti biasa iaitu berdasarkan jarak asas, dengan surcaj dinamik yang dikenakan berdasarkan faktor-faktor termasuk permintaan dan penawaran pada waktu itu, keadaan lalu lintas dan anggaran masa yang diambil untuk perjalanan tersebut. Ini adalah pengiraan yang adil bagi pemandu yang mengemudi pelbagai keadaan jalan raya sepanjang hari. Ini juga bermakna tambang akan lebih rendah pada waktu permintaan yang rendah – dan begitu juga sebaliknya. Ini membantu memadankan pemandu kepada penumpang dengan efisyen.
Penumpang yang memilih GrabTaxi (Metered) dan GrabTaxi (Executive) akan dikenakan tambang bermeter yang ditetapkan oleh syarikat teksi tersebut.
Grab sentiasa mengutamakan keperluan pemandu dan penumpang, dan kami teguh dalam misi kami untuk menyediakan pelbagai perkhidmatan pengangkutan yang selamat dan berpatutan untuk lapisan masyarakat di Asia Tenggara. Penumpang harus sentiasa diberi pilihan yang paling sesuai untuk mereka, sama ada dari segi kelajuan, harga ataupun keselesaan.
Soalan: Adakah saya akan dapat menempah perjalanan saya dengan lebih cepat?
Jawapan: Kami sedang berkerja keras untuk memindahkan pemandu Uber ke platform Grab. Kami menghargai kesabaran anda sepanjang tempoh peralihan ini sekiranya terdapat sebarang gangguan perkhidmatan. Dalam minggu-minggu akan datang, anda akan dapat menikmati pengalaman tempahan yang lebih cepat, kerana pada masa yang sama kami akan mendaftar lebih ramai lagi pemandu ke platform Grab.
Soalan: Apa akan terjadi kepada maklumat akaun saya di dalam aplikasi Uber?
Jawapan: Anda masih boleh semak sejarah perjalanan dan penilaian di dalam aplikasi Uber. Akaun Uber anda akan kekal aktif dan boleh digunakan di negara yang terletak di luar Asia Tenggara di mana Uber beroperasi. Data dan maklumat yang anda pernah memberi kepada Uber (selain maklumat pembayaran) akan dipindahkan ke Grab, namun maklumat itu tidak akan dipaparkan di aplikasi Grab. Jika anda tidak pernah menggunakan Grab, anda perlu mendaftar akaun untuk mula menempah perjalanan.
Soalan: Saya adalah pelanggan UberEats. Apakah kesan kepada saya?
Jawapan: Sila layari grab.com/my/comingtogether-food untuk ketahui dengan lebih lanjut.
Soalan: Saya adalah pelanggan Uber for Business. Apakah kesan gabungan ini kepada saya?
Jawapan: Perkhidmatan Uber for Business untuk pekerja syarikat tempatan atau antarabangsa tidak boleh digunakan bagi perjalanan dalam Asia Tenggara selepas peralihan berlaku. Perkhidmatan Uber for Business untuk perjalanan di luar Asia Tenggara akan berjalan seperti biasa menerusi perjanjian Uber for Business yang sedia ada.
Jika anda atau majikan anda berminat untuk membuka akaun perniagaan, sila layari Grabforbusiness.com atau e-mel ke gfb.my@grab.com.
Kredit kepada www.mstar.com.my
Comments
Post a Comment