Skip to main content

5 Pemimpin Islam Paling Berpengaruh Di Dunia

Kemajuan negara yang seiring dengan kemajuan ketamadunan manusia sangat dituntut. Akhlak yang baik dapat membina masyarakat yang juga baik, Berikut 5 Senarai Pemimpin Islam paling berpengaruh di Dunia:

5. Emir Qatar Sheikh Hamad Bin Khalifa Al Thani


Diputerakan pada 1950 di Doha, Qatar adalah Emir Qatar saat ini. Dia berasal dari keluarga Al Thani

Latar Belakang

Pada 1971, beliau telah berjaya lulus dari Royal Military Academy Sandhurst (Inggeris). Ketika ayahnya Emir Khalifa bin Hamad Al Thani berada d Geneva (Swiss) unutk melalui proses modernisasi di neger inya, beliau telah melakukan kudeta pada tahun 1995.

Sumbangannya?

Beliau sering menyokong jaringan televisyen Al Jazeera dalam bentuk kewangan sehingga stesen tv tersebut digeruni oleh banyak negara. Time menyebutnya sebagai bidan kelahiran Al-Jazeera. Setelah ditutupnya BBC Arab, dengan dana kewangan US 150 Juta, beliau telah mendirikan television berbahasa arab dan telah melantik Syeikh Hamad Bin Thamir Al Thani sebagai pengarah di situ. Kedudukan Al Jazeera kian dikenali selepas peristiwa 11 September 2001 dan menjadi satu satunya media elektronik di dunia yang menyiarkan rakaman pernyataan Usamah Bin Laden.



4. Dr. Mohammed Badie - Pemimpin Tertinggi Ikhwanul Muslimin


Muhammad Badi Abdul Majid Samy dilahirkan pada 7 Ogos 1943 di kota Mahalla Al Kubra.

Latar Belakang

Dikeanli sebagai seorang tokoh ilmuwan yang sangat berpendirian teguh, memiliki anak murid yang ramai, bercita cita tinggi, dan memiliki pandangan pandangan yang banyak diambil dari pemikiran Sayyid Qutb. Istirinya bernama Samia Al Ashnawy, seorang be kas pengarah sekolah Dakwa h  Islam dan merupakan adik kandung kepada tokoh ikhwan Ali Ashnawy, seorang juruterbang yang dihukum mati pada tahun 1954 oleh Presiden Gamal Abdul Nasser.

Sumbangannya?

Beliau Pernah menjadi anggota Biro Eksekutif pada tahun 1996 dan anggota Biro International pada tahun 2007 di Ikhwanul Muslimin.

3. Raja Mohammad VI 

Di puterakan pada 21 Ogos 1963 di Rabat, Morocco, Beliau adalah anak kedua pasangan Raja Hassan II dan Lalla Latifa Hammou . 


Latar Belakang

Sebelum tampil sebagai raja, beliau menyandang sebagai Putera Mahkota. Setelah ayahnya Mangkat, beliau ditabalkan sebagai raja mahkota kerajaan pada 23 Julai 1999. Beliau juga menubuhkan pejabat Perdana Menteri. Beliau mempunyai seorang saudara lelaki bernama Putera Moulay Rachid dan Tiga saudara perempuan, Puteri Lalla Meryem, Puteri Lalla Asma dan Puteri Lalla Hasna.  Isteri beliau bernama Salma Benani (Puteri Lalla Salma) yang seorang pegawai insurance komputer dari Fez di Rabat. Beliau juga mempuntyai seorang anak lelaki iaitu Putera Mahkota Maulay Hassan yang diputerakan pada 8 Mei 2003

Sumbangannya?

beliau berjanji menghapuskan dan menangani rasuah serta menciptakan pekerjaan dan meningkatkan penanganan hak asasi manusia. Muhammad VI secara umum ditentang oleh gerakan islam  konservatif.


2. Recep Tayyib  Erdogan - Perdana Menteri Turki

Dilahirkan pada 26 Februari 1954, beliau merupakan seorang ahli politik di Turki.

Latar Belakang

Menjawat jawatan sebagai perdana menteri pada 14 April 2003, beliau seorang pemimpin Adalet Ve Kalkinma (AKP) atau Parti Keadilan Dan Pembangunan. Pada tahun 2010, Erdogan telah dipilih sebagai muslim ke dua paling berpengaruh di dunia.

Sumbangannya?

Erdogan terpilih sebagai Ketua Istanbul dalam pemilihan pada 27 April 1994. Beliau juga pernah dipenjarakan pada 12 Disember 1997 kerana telah melontarkan kecaman melalui puisinya. Setelah 4 bulan dipenjarakan, Erdogan telah menubuhkan sebuah parti pada 14 Ogos 2001. Erdogan telah mengubah corak kepimpinan negara dan menjad ikan Turki sebagai sebuah negara yang mempunyai taraf ekonomi terbaik di dunia.

1. Raja Arab Saudi Abdullah Bin Abdul Aziz

Dilahirkan pada 1 Ogos 1924, beliau merupakan Raja Arab Saudi yang Ke-6,

Latar Belakang

Pada 1 Ogos 2005, Beliau ditabalkan sebagai raja setelah ayahanda beliau wafat Raja Fahd. Salah seorang anaknya, Putera Mutaib Bin Abdullah, telah menggantikan beliau sebagai Komandan Dewan Garda Nasinal Suadi. Beliau adalah salah satu dari 37 putra Raja Abdulaziz bin Abdulrahman Al Saud yang lahir dari rahim Fahada Binti Asi Al Syuraim yang adalah isteri kelapan Abdul Aziz dari keluarga Ar Rasyid.


Sumbangannya?

Beliau sangat kuat memgang ajaran agama dan memiliki rasa tanggungjawab yang besar terhadap rakyat dan tanah air. Ia langsung mendapat pendidikan dari para ulama Arab Saudi dari bidang agama, sejarah, politik dan sosiologi.

Note : Menjadi pemimpin yang baik itu bukanlah mudah, kadang-kadang menguruskan diri sendiri pun tid ak terdaya, inikan pula menja ga rakyat, tapi itulah dinamakan tanggungjawab  yang harus dipikul. Moga Allah memberikan mereka syurga diatas jasa yang dicurahkan.. Al Fatihah untuk Raja Abdullah bin Abdul Aziz dan semua pemimpin islam yang telah mengadap Ilahi. Al Fatihah.

Comments

Popular posts from this blog

Berapakah Kos Pembedahan Plastik untuk Menjadi Cantik dan Hensem di Malaysia

Menjadi cantik dan kacak adalah impian setiap makhluk di atas muka bumi tuhan yang tercinta ini. Bagi sesetengah orang, mereka sanggup menghabiskan ratusan ribu ringgit untuk menjalani pembedahan plastik bagi mendapatkan tubuh badan atau rupa yang di idamkan. Maka tidak hairanlah, pembedahan plastik menjadi Trend bukan sahaja di negara Barat malahan mula menular ke asia termasuk Malaysia, Singapura, Indonesia dan Thailand . Malah, Thailand mula mengkormesialkan pembedahan plastik ini di negara mereka dengan penubuhan Bangkok Plastic Surgery Clinic yang mendapat kelulusan sijil ISO 9001:2000 DAN ISO 9002 yang mengunakan teknologi termoden. Transformasi selepas Pembedahan Plastik Di Malaysia, budaya pembedahan plastik sudah menampakkan pertumbuhan yang ketara walaupun ianya ditegah oleh fatwa kebangsaan. Jadi, menimbulkan persoalan disini,  Sebenarnya Berapakah Kos Pembedahan Plastik di Malaysia? 1. Sedut Lemak (Liposuction) - RM7,833 Proses penyedutan Lemak

7 Pembunuhan Ngeri Melibatkan Ahli Politik

7. Datuk S. Krishnasamy - ADUN Tenggaroh Datuk S. Krishnasamy Fakta Kes * Dibunuh didalam lif ketika mahu menghadiri Mesyuarat Perhubungan MIC. *Satu das t embakan dilepaskan di belakang leher oleh individu tidak dikenali menyebabkan beliau mati serta merta. Keluarga Beliau Berduka * Mangsa pernah menerima ugutan bunuh melalui panggilan telefon beberapa minggu sebelum kejadian. *Anggota forensik telah membuat siasatan terperinci dan hasilnya membawa pula kepada penangkapan 13 orang suspek. Lokasi Kejadian Pembunuhan *Namun kesemuanya dibebaskan kerana tiada bukti kukuh untuk mengaitkan mereka dengan pembunuhan tokoh politik itu. 6. Samad Gul - Ahli Parlimen PAS Samad Gul, Ahli Parlimen PAS Fakta Kes *16 Julai 1967, Samad Gul dibunuh di Malam Majlis Maulid Nabi di Bangunan PAS Kelantan di Kota Bharu. *Beliau ditetak dibahagian leher dengan kapak siam ketika pulang semasa menuju ke keretanya. Kapak Siam yang telah Digunakan * Penjenayah itu

Siapa Pelajar Terbaik SPM 2017??

15 Mac 2017 adalah tarikh keramat bagi Generasi abad ke 21 pertama yang lahir pada tahun 2000 mengambil keputusan Sijil Pelajaran Malaysia . Kami di Udang Galah mengucapkan tahniah dan syabas kepada semua adik-adik yang telah mendapat keputusan yang flying colour.  Sekolah Terbaik SPM 2017 Sekolah Berasrama Penuh (SBP) 1. Sekolah Tun Fatimah 2. Sekolah Menengah Sains (SMS) Tuanku Munawir 3. Kolej Islam Sultan Alam Shah 4. Sekolah Menengah Sains (SMS) Seri Puteri 5. Sekolah Sultan Alam Shah 6. Malay College Kuala Kangsar (MCKK) 7. Sekolah Menengah Sains (SMS) Perempuan Seremban 8. Sekolah Menengah Sains (SMS) Alam Shah 9. Sekolah Menengah Agama (SMA) Persekutuan Labu 10. Kolej Tunku Kursiah (TKC) Sekolah Terbaik SPM 2017 Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) - Gred Purata Sekolah 1. Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Taiping, Perak - 1.436 2. Tun Ghafar Baba, Melaka - 1.442 3. Kuantan, Pahang - 1.605 4. Pengkalan Chepa, Kelantan - 1.728 5. Langkawi, Kedah - 1.744 6. Tun Abdul Razak,